Dzisiejsze społeczeństwo w bardzo dużym stopniu polega na usługach telekomunikacyjnych, dlatego uszkodzenia infrastruktury sieciowej mogą dotknąć tysiące użytkowników, zniszczyć ogromne ilości danych i przyczynić się do dużych strat finansowych. Dla przykładu w poniższej tabeli (Tab. 3.3) zawarta została liczba przerw
w pracy sieci telekomunikacyjnej w USA (United States of America), które trwały dłużej
niż 30 minut i dotyczyły więcej niż 30 tyś. użytkowników lub usług specjalnych, np.: kontroli ruchu lotniczego [0].
Tab. 3.3 Uszkodzenia sieci w USA
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | |
uszkodzenia | 219 | 222 | 217 | 230 | 225 |
MTBF (dni) | 1.7 | 1.6 | 1.7 | 1.6 | 1.6 |
MTTR (minuty) | >30 | >30 | >30 | >30 | >30 |
Przyczyny powstawania uszkodzeń powodujące przerwanie pracy sieci są bardzo różnorodne. Możne je jednak podzielić na [0]: uszkodzenia sprzętu, kabli i błędy człowieka. Uszkodzenia sprzętu obejmują uszkodzenia całych węzłów, tj. modułów, portów czy błędów oprogramowania, natomiast uszkodzenia kabli obejmują przerwanie włókien światłowodowych, kabli i przęseł.
Dość częstym problem jest uszkodzenie pojedynczego modułu w węźle, ale metody protekcji sprzętu i mechanizmy odtwarzania radzą sobie z takimi problemami. Rzadziej zdarzają się uszkodzenie całego węzła, jednak mają one wpływ na dużo większy ruch. Uszkodzenie węzła może być spowodowane np.: chwilowym brakiem napięcia lub pożarem.
Najczęstszym uszkodzeniem w przypadku dużych sieci transportowych jest przerwanie kabla lub światłowodu. Przy czym częściej zdarzają się uszkodzenia sieci dostępowych i miejskich niż sieci szkieletowych [0]. Uszkodzenia te spowodowane
są najczęściej pracami budowlanymi, a te mają miejsce głównie na obszarze tych pierwszych, czyli miast i osiedli.
Uszkodzenie spowodowane błędami człowieka można zazwyczaj zakwalifikować
do jednej z dwóch pierwszych kategorii. Są one spowodowane np.: przypadkowym wypięciem wtyczki, błędnym połączeniem modułów itd.
Innym podziałem uszkodzeń może być wyróżnienie uszkodzeń łagodnych, powodowanych np. starzeniem się sprzętu, i gwałtownych spowodowanych np. pożarem
lub uszkodzeniami fizycznymi.
Uszkodzenia wielokrotne spowodowane są głównie przez równoległe awarie zasobów sieciowych, błędy w oprogramowaniu lub błędy operatora [0]. Wiąże się to ze wzrostem rozmiarów i złożoności sieci. Ostatnio coraz częstszymi przyczynami takich uszkodzeń
są katastrofy naturalne i ataki terrorystyczne.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.